Kannattaako diesel?


Diesel-autojen myynti on jo tovin ollut laskussa, ja viime vuosina esille nousseista pohdinnoista käytetään termiä diesel-keskustelu. Hybridi- ja sähköautojen yleistyessä hitaasti mutta varmasti, diesel-autojen kannattavuutta kyseenalaistetaan. Samalla diesel-käyttöisten kulkuneuvojen päästöt aiheuttavat kiivasta keskustelua koskien ympäristöystävällisyyttä. Netti on pullollaan diesel-laskureita, joilla voi verrata diesel- ja bensa-auton vuosittaisia kustannuksia, mutta vähintään yhtä paljon löytyy keskusteluja siitä, kannattaako dieseliä ostaa. Monet artikkelit eivät puhu pelkästään vähentyneestä myynnistä vaan selkeästä romahduksesta, joka on nähty niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Selvitetään hieman, kannattaako se diesel.

Tuulilasin selvitys

Tuulilasin selvitys

Tuulilasi-lehti kertoo, että diesel-autojen suuret päästölukemat ovat pääsääntöisesti vanhojen autojen aiheuttamia. Uusimmat dieselit tuottavat jopa vähemmän päästöjä kuin uudet bensiinimoottorit. Silti dieselien päästöt ovat saaneet aikaan paljon kritiikkia. Joissain maissa keskustellaan siitä, pitäisikö diesel-autoista luopua kokonaan. Tuulilasin selvityksessä keskustellaan lähinnä Iso-Britanniassa vallitsevasta tilanteesta, mutta artikkelin mukaan samainen tilanne on pian myös Suomessa – puhuttaahan täälläkin jo diesel-autojen kannattavuus. Diesel-auton omistajia moititaan häikäilettömästi Volkswagenin päästöskandaalin tultuaan esille. Itse asiassa, diesel-autot tuottavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiiniautot. Tosin diesel päästää typen oksideja ilmakehään, jonka sanotaan aiheuttaneen peräti 40 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman Iso-Britanniassa. Siispä todellinen ihmisvahinkoja aiheuttava vaara, mutta diesel-autojen kieltämisen puolestapuhujien on turha vedota ympäristöystävällisyyteen, vaan pikemminkin kannattaa huomauttaa näistä kuolemantapauksista! Britannian laki pyrkii pahimmillaan kieltämään diesel-autot kokonaan, parhaimmillaan rajoittamaan niiden käyttöä. Toki tämä on hyvä asia edellä mainituista syistä, mutta ikävän siitä tekee sen, että YK:n hallitus itse kehoitti kuluttajia ostamaan diesel-autoja vielä 2000-luvun alkupuolella. Kuten Suomessa maksetaan diesel-veroa, Britit joutuvat veron lisäksi maksamaan jopa sakkoja dieselin käytöstä. Summaa juuri nostetaan, ja jo nyt se on lähemmäksi 500 euroa vuodessa.

Hyödyt ja haitat


Hyödyt ja haitat

Kautta aikojen diesel-käyttöisiä kulkuneuvoja on pidetty kulutukseltaan halvimpana vaihtoehtona. Todellisuudessa nykypäivänä dieselin ja 95-bensiinin hinnat saattavat ajoittain olla aika samoissa lukemissa, ainakin Suomessa. Britanniassa dieselin ja bensan hintaero on liki samaa luokkaa kuin Suomessa, ja eräs brittitutkimus selvitti, että käyttämällä dieseliä säästää 1000 puntaa (vajaa 1200 euroa) polttoainekuluissa jokaista 20 000 kilometriä kohden. Suomalaiset ajavat keskimäärin vähemmän kuin 20 000 kilometriä vuodessa. Tästä voi jokainen itse päätellä, onko säästö loppupeleissä niin suuri. Reilu tuhat euroa on monen vuosikulutuksellisessa tasossa suhteellisen pieni määrä. Lisäksi saavuttaakseen tällaisen säästölukeman, diesel-autoa on hyödynnettävä erittäin taloudellisesti – siispä ajaa pitkiä matkoja tasaisella nopeudella. Ja siihen ne hyödyt aika pitkälti jäävätkin. Suurin taloudellinen hyöty syntyy uusissa, tehokkaissa ja kalliissa diesel-autoissa. Jos on varaa ostaa uusi ja kallis auto, uskaltaisin olettaa, ettei tuhat euroa vuodessa ole mikään maailmaa mullistava summa – toki kaikkihan haluavat säästää siinä, missä pystyvät! Diesel-autoa ostaessa hinnat ovat usein kalliimmat kuin bensiiniautoissa, toki dieselit yleensä säilyttävät arvonsa paremmin, kuin bensiinikäyttöiset autot. Myös ylläpitokustannukset ovat tyyriimmät dieselin käyttäjällä – niin huollot kuin auton osat ovat kalliimmat. Päälle on maksettava diesel-veroa, joka saattaa nousta radikaalisti hyvinkin lyhyellä aikataululla huomioiden nykyisen diesel-keskustelun. Viimeisempänä, muttei missään nimessä vähäisempänä, on aiemmin mainitut päästöt. Asiaa voi pitää niin hyötynä kuin haittana, ottaen huomioon sen, että diesel-auto tuottaa liki 20% vähemmän hiilidioksidia kuin bensa-autot. Silti, hengitystieongelmia aiheuttavat typen oksidipäästöt eivät ole mikään leikin asia. Loppupeleissä asiantuntijat tuntuvat olevan aika pitkälti yhtä mieltä siitä, että parempi vaihtoehto dieselien kieltämiselle olisi niiden kehittäminen. Kuten monessa muussakin asiassa, esimerkiksi biologisten polttoaineiden kehittäminen ja käyttöönotto parantaisi jo huomattavasti dieselin mainetta.