Lisää sähköautoista, kuten Tesla


Sähköautot ovat yleistyneet viime vuosina hurjasti. Yhä useampi pitää polttomoottorikäyttöisiä autoja liian saastuttavina ja hankkii siitä syystä itselleen sähköauton. Sähköauto toimii siis sähkömoottorilla, akkujen varastoidessa tarvittavan virran. Näinollen sähköauto ei saastuta samalla tavalla kuin perinteiset polttomoottoriautot. Auton käytöstä ei synny pakokaasuja.

Miten pitkälle sähköautolla pääsee?

Tämä kysymys askarruttaa varmasti monia sähköautoa harkitsevia. Niillä kuitenkin pääsee hyvissä olosuhteissa jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella. Tämä kuitenkin vaihtelee 50 ja 500 kilometrin välillä, sillä se riippuu ympäröivästä lämpötilasta, ajonopeudesta ja luonnollisesti akun koosta.Tutkimusten mukaan pääkaupunkiseudulla työskentelevien henkilöiden työmatka on keskimäärin enintään 23 kilometriä. Tämän perusteella voidaan todeta sähköautolla kuljettavan matkan riittävän yleisesti ottaen ihmisten työmatkoihin. Lisäksi työpaikalla ja kotona mahdollisesti olevat latauspisteet mahdollistavat sen, ettei autoa tarvitse käytännössä ladata koskaan muualla, mikäli henkilö käyttää sähköautoa työmatkoihin.

Tesla sähköautovalmistajien kärjessä

Yksi maailman johtavista sähköautojen valmistajista on yhdysvaltalainen Tesla. Se perustettiin vuonna 2003 ja ensimmäistä mallia, Tesla Roadsteria, valmistettiin vuosina 2008-2012. Vuoteen 2016 mennessä Teslan valmistamia sähköautoja oli myyty 125 000 kappaletta.Edellämainittu Roadster kuuluu urheiluautojen luokkaan. Sen luvataan kulkevan 322 kilometriä yhdellä latauksella. Auton huippunopeus on jopa 210 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan neljässä sekunnissa. Roadster palkittiin parhaan kuljetuskeksinnön palkinnolla ja sähköauto saikin samantien huikean vastaanoton. Ensimmäiset sata kappaletta varattiin nimittäin alle kolmessa viikossa. Roadsteria ei valmisteta enää Teslan uusien mallien tultua myyntiin.

Tesla Model S

Teslan seuraava malli Roadsterin jälkeen oli Model S. Sen kehitystyö rahoitettiin Roadsterin myyntituotoilla. Model S on luksustyyyppinen sähköauto. Sen huippunopeus kohoaa 225-250 km/h ja sen kiihtyvyydeksi on ilmoitettu 2,7-5,9 sekuntia (0-100 km/h). Model S:ää on valmistettu sekä taka- että nelivetoisina.Teslan autot ovat hyvin nykyaikaisia: Esimerkiksi Model S:n toimintoja ohjataan 17-tuumaisella kosketusnäytöllä, jonka saa jaettua kahteen osaan. Toimintoja on runsaasti: muunmuassa takakamera, puhelin, Internet-selain, kalenteri, media ja lisäksi sillä pystyy tarkastelemaan auton energiankulutusta. Auton ajovalojen teho on muokattavissa asetuksista ja maavaraa voidaan säätää. Lisäksi autosta ei löydy tavanomaisen polttomoottorikäyttöisen auton tapaan konepeltiä ja moottoritilaa, vaan kaikki elektroniikka on saatu mahtumaan pieneen tilaan ja etuosasta löytyykin kätevä tavaratila.Auton näytön avulla säädettävien toimintojen lisäksi Teslalla on oma mobiilisovellus, jonka kautta auton toimintoja voidaan säätää etänä. Näihin toimintoihin lukeutuvat niin oven avaus, lataaminen ja jopa Summon-toiminta, joka tarkoittaa auton itse ajamista autotallista ulos ilman kuljettajaa. Mobiilisovelluksella onnistuu myös auton käynnistäminen ja lukitseminen. Mobiilisovellus helpottaa kuljettajan elämää monin tavoin ja jäämmekin odottamaan, mihin kaikkeen mobiilisovelluksia voidaankaan tulevaisuudessa käyttää.

Muita sähköautovalmistajia

BMW i3

Sähköautoja valmistavat Teslan lisäksi monet muutkin valmistajat. Suuri osa perinteisten autojen valmistajista ovat lisänneet omaan valikoimaansa sähköautoja. Suomessakin myytäviä sähköautoja ovat esimerkiksi BMW i3, Mercedes-Benz B 250 e, Nissan Leaf ja Volkswagen e-Golf. Näistä jälkimmäinen on Volkkarin ensimmäinen kunnollinen täyssähköauto. Se on valmistettu vastaamaan mahdollisimman paljon polttomoottorikäyttöistä versiotaan. Mersun edellämainittu B 250 e vakuuttaa isolla, 36 kW akullaan, muiden akkujen ollessa 20 kilowatin luokkaa. Suuri akku ei kuitenkaan takaa muita sähköautoja pidempää ajomatkaa, sillä se kuluttaa paljon. Tässä sähköautossa erikoista on auton vasemmalla puolella oleva latausliitin. Tästä voi olla haittaa esimerkiksi taskuparkkeeratessa, sillä silloin tolppa sijoittuu auton oikealle puolelle. Lisäksi 250 e ei tue pikalatausta, jolloin auton lataus kestää 3-4 tuntia.